T.C.
İSTANBUL
RUMELİ ÜNİVERSİTESİ KALİTE KOMİSYONU ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI YÖNERGESİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç
Madde
1- (1)
Bu Yönergenin amacı, Üniversite bünyesindeki kalite değerlendirme ve güvencesi
çalışmaları için İstanbul Rumeli Üniversitesi bünyesinde kurulan Kalite
Komisyonunun amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim
organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
Madde
2-
(1) Bu Yönerge, İstanbul Rumeli
Üniversitesi Kalite Komisyonunun kuruluş, görev ve çalışmasına ait hükümleri
kapsar.
Dayanak
Madde
3-(1)
Bu Yönerge, 23 Kasım 2018 tarihli ve
30604 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve
Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde
4-(1)
Bu Yönergede geçen
a) Akademik Birim: İstanbul Rumeli Üniversitesine bağlı Fakülte,
Enstitü, Araştırma Merkezleri, Meslek Yüksekokulu ve Yüksekokullardır.
b) Dış Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun veya programının,
eğitim öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin,
Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilen dış değerlendiriciler
veya Yükseköğretim Kurulunca tanınan, bağımsız Kalite Değerlendirme Tescil
Belgesine sahip dış değerlendirme kuruluşları tarafından her 5 yılda bir
Üniversiteleri Kurum İç Değerlendirme Raporlarına dayanarak değerlendiren
süreci ifade eder.
c) Dış Değerlendiriciler: Yükseköğretim kurumlarının kurumsal dış değerlendirme
sürecinde görev yapmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından
görevlendirilen dış değerlendirme sürecini yürütmeye yetkin kişilerdir.
ç) İç Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun, eğitim-öğretim ve
araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin ve kurumsal kalite
geliştirme çalışmalarının, ilgili yükseköğretim kurumunun görevlendireceği
değerlendiriciler tarafından değerlendirilme sürecidir.
d) Kalite Güvencesi: İstanbul Rumeli Üniversitesi’nin iç ve dış kalite
standartları ile uyumlu kalite ve performans süreçlerini tam olarak yerine
getirdiğine dair güvence sağlayabilmek için yapılan tüm planlı ve sistemli
işlemlerdir.
e) Kalite Komisyonu: İstanbul Rumeli Üniversitesinde kalite
değerlendirme ve güvencesi çalışmaları ile akreditasyon çalışmalarının
düzenlenmesi ve yürütülmesinden sorumlu komisyondur.
f) Paydaş: Öğrenciler, akademik personel ve aileleri, idari personel
ve aileleri, üniversitelerarası kurul, yükseköğretim kurulu, mezunlar, öğrenci
aileleri, özel sektör kuruluşları, valilik ve diğer resmi kurumlar, sivil
toplum kuruluşları, ulusal ve uluslararası eğitim ve araştırma kuruluşlarıdır.
g) Kalite Komisyonu Başkanı: Komisyonun başkanlığını rektör, rektörün bulunmadığı zamanlarda ise kaliteden sorumlu rektör yardımcısı yapar.
h) Yönetmelik: 23 Kasım 2018 tarihli ve 30604 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 23 Kasım 2018 tarihli ve 30604 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği’dir.
ı) Üniversite: İstanbul Rumeli Üniversitesi’dir.
i) Senato: İstanbul Rumeli Üniversitesi Senatosu’dur.
j) Üye: Üniversite Senatosu tarafından belirlenmiş Kalite Komisyonu
üyeleridir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Üniversite
Kalite Komisyonunun Oluşturulması,
Çalışma
Esasları, Görevleri
Üniversite
Kalite Komisyonu
Madde
5- (1)
Kalite komisyonu,
a) Rektör,
b) Rektör Yardımcısı,
c) Genel Sekreter,
ç) Fakülte, Enstitü,
Yüksekokulları ve Meslek Yüksekokulları temsilen aynı birimden birden fazla
olmamak kaydıyla farklı bilim alanlarını temsil edecek şekilde Üniversite Senatosu
tarafından belirlenen üyeler ve Öğrenci Temsilcisinden oluşur.
(2) Rektör Kalite
Komisyonunun başkanıdır. Rektörün bulunmadığı zamanlarda Komisyon başkanlığını,
Rektörün görevlendireceği ilgili Rektör Yardımcısı yapar. Komisyonun
çalışmalarına Kalite Süreci Takip Birimi destek verir.
Üniversite
Komisyon Üyeliğinin Süresi ve Sona Ermesi
Madde
6- (1)
Kalite Komisyonu Üyelerinin görev süresi
üç yıldır. Görev süresi biten ya da görevinden ayrılan üyenin yerine, İstanbul Rumeli
Üniversitesi Senatosu tarafından yeni üye belirlenir. Süresi bitmeden
görevinden ayrılan üyenin yerine belirlenen üye, yerine geldiği üyenin kalan
süresi kadar görev yapar.
Kalite
Komisyonunun Görevleri ve Sorumlulukları
Madde
7–
(1) Komisyonun görevleri, şunlardır:
a) Üniversitenin
stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, eğitim-öğretim ve araştırma toplumsal
katkı faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin değerlendirilmesi ve kalitesinin
geliştirilmesi ile ilgili kurumun iç ve dış kalite güvence sistemini kurmak,
kurumsal göstergeleri tespit etmek ve bu kapsamda yapılacak çalışmaları
Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda
yürütmek ve bu çalışmaları İstanbul Rumeli Üniversitesi Senatosunun onayına
sunmak,
b) İç değerlendirme
çalışmalarını yürütmek, kurumsal değerlendirme ve kalite geliştirme
çalışmalarının sonuçlarını içeren yıllık kurumsal değerlendirme raporunu
hazırlayarak Senatoya sunmak, onaylanan yıllık kurumsal değerlendirme raporunu
kurumun internet ortamında ana sayfasında ulaşılacak şekilde kamuoyu ile
paylaşmak,
c) Dış değerlendirme
sürecinde gerekli hazırlıkları yapmak, Yükseköğretim Kalite Kurulu ile dış
değerlendirici kişi ve kurumlara her türlü desteği vermek,
ç) Akademik Birim Kalite
Komisyonları ile işbirliği içerisinde çalışmak ve çalışmalarında gerekli
desteği sağlamaktır.
Toplantı
zamanı ve usulü
Madde
8- (1)
Kalite Komisyonu Başkanın belirleyeceği tarihlerde yılda en az iki kez toplanır.
Gerekli hallerde Rektör, Kalite Komisyonunu her zaman toplantıya çağırabilir.
(2) Kalite Komisyonu üye
tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt
çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu yönünde
karar verilmiş sayılır.
Kalite
Komisyonunun Çalışma Esasları
Madde
9
(1) Komisyonun görevi; Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul
ve esaslara uygun olarak; Üniversitenin stratejik planı ve hedefleri
doğrultusunda, eğitim-öğretim araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile
idarî hizmetlerinin değerlendirilmesi, kalitesinin geliştirilmesi ve
Üniversitenin iç ve dış kalite güvence sisteminin kurulması, kurumsal
göstergelerinin tespit edilmesi ve bu kapsamda yapılacak çalışmaları
yürütmektir.
(2) Kurum İç
Değerlendirme Raporu hazırlama işlemi Kalite Süreci Takip Birimi tarafından yürütülür.
(3) Komisyon tarafından
talep edilmesi durumunda, ihtiyaç duyulan Akademik ve İdari personel komisyon
başkanı tarafından komisyon çalışmalarında görevlendirilebilir.
(4) Komisyon, kalite
güvencesi çalışmalarında kullanılmak üzere Üniversite birimlerinden sağlanacak
bilgileri Kalite Süreci Takip Birimi aracılığı ile temin eder.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İstanbul
Rumeli Üniversitesi Kalite Komisyonunun Çalışma Organlarının Organizasyon
Yapısı, Görevleri, Sorumlulukları ve Çalışma Esasları
Akademik
Birim Kalite Komisyonu
Madde
10- (1)
a) Akademik Birim Kalite
Komisyonu; Dekan/Enstitü/Yüksekokul Müdürü Başkanlığında, Anabilim Dalı
Başkanları veya Bölüm Başkanları, birime sekretarya desteğe sunmak üzere bir
araştırma görevlisi ve öğrenci temsilcisi olmak üzere en az beş üyeden oluşur.
Bu komisyon, ilgili birim internet sayfasında ilan edilir.
b) Dekan/Enstitü/Yüksekokul
Müdürünün bulunmadığı zamanlarda Birim Kalite Komisyonu başkanlığını,
Dekan/Enstitü/Yüksekokul Müdürünün görevlendireceği yardımcısı yapar.
c)
Fakülte/Enstitü/Yüksekokulu Yönetim Kurulu tarafından belirlenen Komisyon
üyelerinin görev süreleri üç yıldır. Ancak yeni Komisyon kurulana kadar eski
Komisyon çalışmaya devam eder. Görev
süresi biten ya da görevinden ayrılan üyenin yerine, Fakülte/Enstitü/Yüksekokulu
Yönetim Kurulu tarafından yeni üye belirlenir. Süresi bitmeden görevinden
ayrılan üyenin yerine belirlenen üye, yerine geldiği üyenin kalan süresi kadar
görev yapar.
ç) Öğrenci temsilcileri;
Lisans ve/veya lisansüstü öğrenci temsilcilerinden oluşur ve bu kişiler
akademik Birim Kalite Komisyonunun doğal üyesi olurlar.
Akademik
Birim Kalite Komisyonunun Görev ve Sorumlulukları
Madde
11-
(1) Akademik Birim Kalite Komisyonunun Görevleri şunlardır:
a) Üniversitenin
stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, akademik birimlerin eğitim öğretim
araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idarî hizmetlerin
değerlendirilmesi ve kalitesinin geliştirilmesi ile ilgili olarak; akademik
birimlerde iç ve dış kalite güvence sistemini kurmak, birim kalite
göstergelerini belirlemek ve bu kapsamda yapılacak çalışmaları Kalite Komisyonu
tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda yürütmek ve bu çalışmaları
içeren raporu belirlenen takvime uygun olarak İstanbul Rumeli Üniversitesi Kalite
Komisyonuna sunmak,
b) Dış değerlendirme
sürecinde, birimleriyle ilgili gerekli hazırlıkları yapmak ve yükseköğretim
Kalite Kurulu ile dış değerlendirici kurumlara denetim sürecinde birimleriyle ilgili
her türlü desteği vermektir.
Akademik
Birim Kalite Komisyonunun Çalışma Esasları
Madde
12
(1) Akademik Birim Kalite Komisyonu, yılda en az 12 kez olmak üzere Komisyon
Başkanının çağrısı veya komisyon üyelerinin salt çoğunluğunun yazılı isteği ile
toplanır ve toplantı tarihi Başkan tarafından belirlenir.
(2) Akademik Birim Kalite Komisyonu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması durumunda Başkanın oyu doğrultusunda karar verilmiş sayılır.
(3) Komisyon çalışmalarına iç paydaşların katılımı,
Kalite Komisyonunda iç paydaş gruplarından birer temsilci bulunur. Temsilci temsil ettiği grupla komisyonun iletişimini sağlar. Komisyon kararları Rektörlük üzerinden birimlere iletilse de her temsilci bu kararların temsil ettiği birime iletilmesi, uygulanması, kontrol ve takip edilmesinden sorumludur.
(4) Komisyon çalışmalarına dış paydaşların katılımı,
Kalite komisyonu her akademik dönemde en az bir dış paydaş toplantısı gerçekleştirir ve üniversitenin karar süreçlerine bu paydaşların da katılımını sağlar. Bu kararlarda, paydaşlarla yapılan karşılıklı görüş alışverişleri, yazılı görüş ve rapor temini ve anketlerden faydalanılır.
İdari
Birim Kalite Komisyonu
Madde
13-
(1)
a) İdari Birim Kalite
Komisyonu; Genel Sekreterin Başkanlığında, Genel Sekreter Yardımcısı, Daire
Başkanları ve ofis/koordinatörlük sorumlularının katılımıyla oluşur.
b) Genel Sekreterin
bulunmadığı zamanlarda İdari Birim Kalite Komisyonu başkanlığını, Genel
Sekreter Yardımcısı yapar.
İdari
Birim Kalite Komisyonunun Çalışma Esasları
Madde
14-
(1) İdari Birim Kalite Komisyonu, kendisine verilen görevleri yerine
getirebilmek için aşağıda belirtilen esaslar doğrultusunda çalışır:
a) İdari Birim Kalite
Komisyonu, yılda en az 12 kez olmak üzere Komisyon Başkanının çağrısı veya
komisyon üyelerinin salt çoğunluğunun yazılı isteği ile toplanır. Toplantı
tarihi Başkan tarafından belirlenir.
b) İdari Birim Kalite
Komisyonu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması durumunda
Başkanın oyu doğrultusunda karar verilmiş sayılır.
c) İdari Birim Kalite
Komisyonunun, ofis ve personel destek hizmetleri Genel Sekreterlik tarafından
sağlanır.
İdari
Birim Kalite Komisyonunun Görev ve Sorumlulukları
Madde
15-
(1) İdari Birim Kalite Komisyonunun Görevleri şunlardır:
a) Üniversitenin
stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, idarî hizmetlerin değerlendirilmesi
ve kalitesinin geliştirilmesi ile ilgili olarak; iç ve dış kalite güvence
sistemini kurmak, birim kalite göstergelerini belirlemek ve bu kapsamda
yapılacak çalışmaları Kalite Komisyonu tarafından belirlenen usul ve esaslar
doğrultusunda yürütmek ve bu çalışmaları içeren raporu belirlenen takvime uygun
olarak İstanbul Rumeli Üniversitesi Kalite Komisyonuna sunmak,
b) Dış değerlendirme
sürecinde, birimleriyle ilgili gerekli hazırlıkları yapmak ve Yükseköğretim
Kalite Kurulu ile dış değerlendirici kurumlara denetim sürecinde birimleriyle
ilgili her türlü desteği vermek,
c) İstanbul Rumeli
Üniversitesi Kalite Komisyonu ile işbirliği içinde çalışmalarını yürütmektir.
İstanbul
Rumeli Üniversitesi Kalite Süreci Takip Birimi
Madde
16–
Kalite Komisyonu tarafından, çalışma alanı ile ilgili gerek duyulan konularda çalışmalar yapmak üzere, bir birim yöneticisi ve iki birim yönetici yardımcısı ve farklı birimlerden üç üyeden oluşan Kalite Süreci Takip Birimi oluşturulur.
Kalite
Süreci Takip Birimi Üyelerinin Görev Süresi
Madde
17- (1) Kalite Süreci Takip Birimi üyelerinin görev süresi, Kalite
Komisyonu tarafından belirlenir.
İdari
Birim Kalite Komisyonunun Görev ve Sorumlulukları
Madde
18-
(1)
Kalite Süreci Takip Birimi Görevleri şunlardır:
a) Kalite Komisyonunun
çalışma alanı ile ilgili Kalite Komisyonu Başkanının talimatıyla gerek duyulan konularda
çalışmalar yapmak,
b) Akademik ve idari
birim kalite komisyonlarının çalışmalarına destek vermek,
c) Akademik ve idari
birim kalite komisyonlarından gelen raporları birleştirerek Kurum İç
Değerlendirme Raporunu tamamlamak,
ç) Dış değerlendirme için
gerekli hazırlıkları birim kalite komisyonları ile koordinasyon halinde yerine
getirmektir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kalite
Güvencesi Değerlendirme Süreci
İç
Değerlendirme Raporu ve Takvimi
Madde
19- (1)
Üniversite Kalite Komisyonu, eğitim-öğretim araştırma ve toplumsal katkı
faaliyetlerini ve bunları destekleyen idari hizmetlerin tümünü içine alacak
şekilde stratejik plan ile bütünleşik yapıda Kurum İç Değerlendirme Raporunu
hazırlar. Üniversitede yapılacak kurum iç değerlendirmeler;
a) Yükseköğretimin ulusal
strateji ve hedefleri doğrultusunda belirlenmiş misyonu, vizyonu ve stratejik
hedefleri ile kalite güvencesine yönelik belirlenen politika ve süreçlerini,
b) Akademik ve idari
birimlerin ölçülebilir nitelikteki hedeflerini, bu hedeflerle ilgili performans
göstergelerini ve bunların periyodik olarak gözden geçirilmesini,
c) Bir önceki kurum iç ve
dış değerlendirmede ortaya çıkan ve iyileştirilmeye ihtiyaç duyulan alanlarla
ilgili çalışmaları kapsar.
(2) Üniversite tarafından
hazırlanan “Kurum İç Değerlendirme Raporu” Senatonun onayıyla Yükseköğretim
Kalite Kuruluna gönderilir.
Dış Değerlendirme Süreci ve Takvimi
Madde
20-(1) Üniversite en az beş yılda bir,
Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yürütülecek periyodik bir kurumsal dış
değerlendirme süreci kapsamında değerlendirilmekle yükümlüdür. Üniversitenin
dış değerlendirme takvimi, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından hazırlanır ve
ilan edilir.
Dış
Değerlendirme Raporunun Kapsamı
Madde
21-(1)
Üniversitenin kurumsal dış değerlendirilmesi 23 Kasım 2018 tarihli ve 30604
sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve
Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği ’belirtilen kapsam ve konuları içerecek
şekilde gerçekleştirilir.
İç
ve Dış Değerlendirme Sonuçlarının Kamuoyuna Açıklanması
Madde
22- (1)
Üniversitenin iç ve dış
değerlendirme sonuçları kamuoyuna açıktır. Yıllık iç ve dış değerlendirme
raporları Üniversite internet sayfasında yayınlanır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
Madde
23-
(1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
Madde
24-
(1) Bu Yönerge, İstanbul Rumeli Üniversitesi Senatosu tarafından onaylandığı
tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde
25-
(1) Bu Yönergenin hükümleri İstanbul Rumeli Üniversitesi Rektörü tarafından
yürütülür.