Cv Hazırlama ve Önyazı Yazma Teknikleri




CV HAZIRLAMA TEKNİKLERİ


İş bulmak için atılacak ilk adım profesyonelce yazılmış bir öz geçmiştir.

CV’niz sizin kariyer kimliğinizdir. Dikkat çekecek ve başvuruda bulunan diğer adaylardan farklılaşmanızı sağlayacak özellikte düzenlenmelidir. Eğitim, iş deneyimi, bilgi, birikim, yetkinlik, başarılar gibi gerekli bilgilerinizi, bir sayfayı geçmeyecek biçimde, kısa, öz ve ‘görsel’ olarak sunmalısınız. Örneklerini ve hazır kalıplarını internet üzerinde bulabilirsiniz. Hatta yapabiliyorsanız 2-3 dakikalık bir ‘video CV’ çok daha etkili olabilir.

İş yaşamı ve kariyer süreci dışında gönüllü hizmet, sosyal faaliyetleriniz varsa onlardan da kısaca söz edin. Yardım, eğitim, çevre, hayvan hakları, vb. dernek, vakıf, grup çalışmaları. Hobilerinizi belirtin ama kitap okumak, müzik dinlemek, televizyon izlemek birer ‘hobi’ değil ‘yaşam biçimi’dir, unutmayın!

CV’niz, sektör ve birimlere göre uyarlanabilecek ‘esnek’ özellikte olmalıdır. Şirketlerin gereksinim ve beklentileri farklı farklı olduğundan öz geçmişinizde her görüşme için değişiklikler yapmanız gerekebilir.

 

Etkili CV hazırlamana için püf noktalar

  • A4 kağıda yazılmalıdır.
  • Özgeçmiş en fazla 2 sayfa olmalıdır. (Akademik CV daha uzun olabilir.)
  • Birinci ya da üçüncü tekil kişi ağzıyla yazmalıdır.
  • Genellikle “Times New Roman” veya “Arial” gibi kolay okunabilen karakterler kullanmalı, 11 ya da 12 punto ile yazmalıdır.
  • İmla kurallarına dikkat etmelidir.
  • Başvurulan pozisyona uygun bir ön yazı hazırlamalıdır.
  • Ters kronolojik bir sıra takip edilmelidir.
  • Silik, bulanık, arka planı karışık fotoğraflar eklenmemelidir.
  • Kısa, sade ve açık olmalıdır.
  • Tutarlı ve dürüst olmalıdır.
  • Teknik ve bilgisayar bilgileri yer almalıdır.
  • Uzmanlık ile ilgili alınan kurslar ya da kişinin katıldığı seminer bilgileri bulunmalıdır.
  • Eğitim bilgileri ve staj deneyimleri yer almalıdır.
  • Yetenek ve başarılar ön plana çıkmalıdır.
  • Güncel olmalıdır.
  • Okunması zor karakterler kullanılmamalıdır.
  • Tarih ve imza olmamalıdır.

Dikkat edilmesi gereken son husus ise öz geçmişin dizaynıdır. İçerik kadar dizaynın da önemli olduğu unutulmamalıdır. Sade, rengarenk başlıklar ve ciddiyetten uzak fontlar kullanılmadan hazırlanan ve göz yormayan tasarımların tercih edilmesi gerekmektedir. Bu yaklaşım öz geçmişin okunabilirliğini arttırdığı gibi, kurumsal yapıya uygun, ciddi ve istekli bir çalışan adayı görünümünü vermektedir.

Özgeçmiş Türleri

Kronolojik Özgeçmiş

Özgeçmiş türleri arasında en yaygın kullanılandır. Profesyonel tecrübeler tarihler belirtilerek sıralanır. En son iş tecrübeniz en üstte yer alacak şekilde ters kronolojik sıra takip edilir

İşlevsel Özgeçmiş

İş hayatında çeşitli uzmanlık alanlarında tercih edilen özgeçmiş türüdür. Sahip olunan iş tecrübeleri uzmanlık alanları altında toplanarak yazılır. Bu özgeçmiş türünde ilgi tecrübelere ve başarılara çekilmiş olur.

Hedefe Yönelik Özgeçmiş

Kariyer hedefinin belirlenmiş olduğu durumlarda belirli bir sektörün, belirli bir koluna yönelik başvuru yaparken kullanılır.

 

ÖNYAZI TEKNİKLERİ

Önyazı, başvurulan işe yönelik hedef ve niyeti kısaca ifade etmek için yazılan yazıdır. CV'yi destekler ve öne çıkartır. Genelde tek sayfalıktır ve giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşur.

 

Etkili bir önyazı, yazılı iletişim becerilerinizin kalitesinin analiz edilmesine ve diğer adaylar arasından sıyrılmanıza yardımcı olur. Burada unutulmaması gereken en temel nokta özgeçmiş ve önyazının yazı boyutu ve tarzının aynı stil olmasıdır. Önyazınızda iletişim bilgilerinizi mutlaka belirtiniz. Bu size her zaman rahatlıkla ulaşılabilmeyi sağlar.

Etkili önyazı Hazırlamanın Püf Noktaları;

Giriş: Kim olduğunuzu ve ilanı nerde görüp başvuru yaptığınızı açıkladığınız paragraftır.

Gelişme: Neden bu işi istediğinizi açıklamanız gereken bir paragraftır. Gelişme bölümü sizin diğer adaylara fark yaratacağınız bireysel deneyim ve niteliklerinizin yer aldığı bölümdür. Bu bölümde işvereni pozisyon için uygun, gerekli motivasyona ve isteğe sahip olduğunuza ikna etmeniz önemlidir.

Sonuç: Görüşme talebi ve iyi temenniler içeren bir paragraftır.

Designneuro